Missie

Wij zijn een school die zich richt op de individuele groeikracht van elke jongere. We bieden persoonlijke leertrajecten aan die vertrekken vanuit de talenten en sterktes van de leerlingen, met als doel hun zelfstandigheid en zelfredzaamheid te vergroten en hen voor te bereiden op deelname aan de samenleving.

Ons team hecht veel waarde aan het welzijn van de leerlingen op school, zoekt actief naar hun talenten, gelooft in hun groeipotentieel, helpt hen zelfstandig te worden en bereidt hen voor op hun rol in de samenleving.

Onze motto’s zijn: voel je goed, geloof in jezelf, zoek je talent, pak het aan en groei, en vind je plek.

Visie

We bevinden ons in een uitdagende situatie door het M-decreet, dat de maatschappelijke rol van buitengewoon onderwijs ter discussie stelt. De school omarmt het concept van inclusie en streeft naar een samenleving waarin iedereen, ongeacht beperkingen, volwaardig kan participeren. Inclusief onderwijs vereist samenwerking tussen buitengewoon en regulier onderwijs, waarbij voldoende middelen en tijd nodig zijn om aan de veranderende verwachtingen te voldoen. Totdat alle onderwijsinstellingen aan de extra noden van leerlingen met beperkingen kunnen voldoen, blijft buitengewoon onderwijs essentieel.

De school wil buitengewoon onderwijs herdefiniëren als “school op maat” en richt zich op een leerlinggerichte aanpak. Dit betekent dat de organisatie flexibel inspeelt op de individuele onderwijsbehoeften van elke jongere. We hanteren daarbij drie basisprincipes: positieve begeleiding vanuit geloof in groei, aangepaste leertrajecten voor elke leerling, en voorbereiding op maatschappelijke participatie vanuit een emancipatorisch perspectief.

Het welzijn van de jongeren staat centraal, waarbij een positief zelfbeeld en motivatie worden bevorderd. Leerkrachten en begeleiders werken nauw samen met de jongeren, investeren in vertrouwensrelaties en bieden onvoorwaardelijke acceptatie. De school werkt handelingsgericht en biedt ondersteuning aan jongeren met persoonlijke en contextuele problemen, met leerlingbegeleiding als prominente pijler.

We zetten de jongere centraal door middel van een individueel leertraject dat rekening houdt met hun specifieke onderwijs- en opvoedingsnoden, talenten en groeikansen. De school werkt handelingsgericht en stelt voor elke leerling een persoonlijk handelingsplan op, los van traditionele structuren en categoriseringen. Dit plan richt zich op functionele ontwikkelingsdoelen die de zelfredzaamheid bevorderen en houdt rekening met de wensen en dromen van de jongere. Samenwerking met ouders, school en externe betrokkenen is essentieel om het leertraject continu bij te sturen en te optimaliseren.

Daarnaast streven we naar emancipatie van de jongeren door hun zelfredzaamheid en zelfstandigheid te stimuleren. De school moedigt mondigheid en kritisch denken aan, en biedt een veilige omgeving waarin jongeren hun eigen weg kunnen zoeken en oplossingen kunnen bedenken. Emancipatie en integratie gaan hand in hand, waarbij de school de jongeren voorbereidt op hun rol in de samenleving. Door hen te versterken, kunnen zelfs jongeren met zware beperkingen een waardevolle bijdrage leveren aan de maatschappij.