Heb je een klacht?

De Bernardusscholen hebben onderstaande regeling voor de behandeling van klachten van leerlingen en ouders. Zo willen we onze jongeren en hun ouders een kwaliteitsvolle klachtenbehandeling garanderen.

Stap 1
Wanneer een leerling of ouder vragen heeft bij de aanpak van een personeelslid, spreekt hij in eerste instantie met dat personeelslid. Hierbij is een persoonlijk gesprek meer aangewezen dan een telefonisch of digitaal overleg. In een verbindend schoolklimaat proberen we altijd naar elkaar te luisteren en samen naar een oplossing te zoeken.

Stap 2
Wanneer een leerling of ouder zich niet gehoord voelt door het personeelslid kan hij terecht bij
– ofwel de klassenleraar voor klasgebonden zaken,
– ofwel de leerlingenbegeleiding voor socio-emotionele zaken,
– ofwel de jongerencoach voor gedragsgerelateerde zaken.

Stap 3
Wanneer die stap niet volstaat of bij ernstige problemen, kan de leerling of ouder terecht bij de directie:
– Bernardusdriesprong, Bernardusokan, Bernardusvija: de directeur
– Bernarduscollege: de graaddirecteur, of, indien de leerling of ouder zich daarna nog niet gehoord voelt: de directeur.
– Bernardustechnicum:
o de eerstegraadsdirecteur,
o (in de tweede en derde graad) de domeindirecteur of indien de leerling of ouder zich daarna nog niet gehoord voelt: de directeur.

Stap 4
In uitzonderlijke, heel ernstige gevallen kan een ouder zich wenden tot het bestuur. Dit kan via het mailadres info@bernardusscholen.be.